(Hadi En Baştan Başlayalım)
E-ticaret, “elektronik ticaret”in kısaltılmış halidir. Bir elektronik ağda ürün ya da hizmetlerin alım satımına denir. E-ticarette ürünlerin satışı, dağıtımı, ödemesi ve reklam süreçleri internet üzerinden gerçekleştirilmektedir. Kısaca e-ticaret perakende ticaret yöntemlerinin internet üzerinden gerçekleşmiş halidir.
E-Ticaretin Avantajları Nelerdir?
- 7/24 açık bir mağaza
- Düşük operasyon ve stok maliyeti
- Büyük kitlelere kolayca hitap etme şansı
- Sınırsız ürün seçeneği sunabilme
- Ölçülebilir performans değerleri
- İyi rekabet analizi
- Etkili müşteri hizmetleri
- Anlık kampanyalarla müşterileri satışa yönlendirme.
E-Ticaretin Dezavantajları Nelerdir?
- Müşterilerin ürünlerle temasının olmaması
- Yüksek iade ve değişim talebi
- Öngörülemeyen aksaklıklar
- Müşteri ile birebir iletişim halinde olamama
- E-ticarete olan güven sorunu
- Yoğun rekabet ortamı
E-Ticarette En Çok Duyabileceğiniz Kavramlar
Elektronik Ticaret
Dijital Ticaret
Sınır Ötesi E-Ticaret
E-İhracat
B2B, B2C, C2C
Domain
Hosting
Siber Güvenlik
KVKK
Müşteri Deneyimi
Drop Shipping
Dönüşüm Optimizasyonu
Chatbot
E-Ticarete Nasıl Başlanır?
Ürün fikriniz yoksa en çok satan kategori ve ürünleri araştırarak başlayabilirsiniz. Bunun için şunları yapabilirsiniz;
- E-ticaret istatistiklerini inceleyebilir,
- Güncel trendleri araştırabilir,
- Yurtdışında satış yapılan platformlardaki en çok satan ürünleri bulabilir,
- Pazaryerlerinde en çok satan ürünlere bakabilirsiniz.
Farklı sektörlerin e-ticaret hikayelerini inceleyerek de yeni fikirler edinebilirsiniz.
–
Ürün fikriniz varsa ve başarılı olmak istiyorsanız şunlara dikkat edebilirsiniz;
- Ürün fikriniz problem çözüyor mu?
- Niş bir ürün mü satıyorsunuz?
- Sattığınız ürünle ilgili tecrübeniz var mı?
Bu 3 soruya cevap verdiğinizde başarılı olma ihtimaliniz normal eticaret sitelerine göre daha yüksektir. Herkes her ürünü satamaz. Her şeyi satmaya çalıştığınızda mutlaka belli bir müşteri kitleniz olacaktır ama bu kitlenizi büyütmek ve sadık müşteri kalıbına oturtmak sizin elinizde.
E-Ticaret İş Modelleri Nelerdir?
Firma | Müşteri | Devlet | |
Firma | B2B | C2B | G2B |
Müşteri | B2C | C2C | G2C |
Devlet | B2G | C2G | G2G |
B2B İş Modeli
Business to Business: Alıcısının da, satıcısının da kurumsal olduğu bir iş modelidir. Dünya üzerinde e-ticaret olarak en bilineni Alibaba’dır. Türkiyede ise şuan en çok bilineni n11Pro’dur. Bunlara ihracat siteleri olarak turkishexporter.com ve kompass.com da örnek verilebilir.
Bu sitelerde satılmak istenen ürün doğrudan satış anlamında sergilenebileceği gibi teklif usulü olması açısından da kategorilere ayrılıp sadece ürün görselleri eklenebilir. İsterseniz fiyatı doğrudan ekleyebilir, isterseniz de teklif usulü ürün alıp satabilirsiniz.
B2C İş Modeli
“Business to Consumer” yani “Firmadan Tüketiciye” ürünlerin satıldığı iş modelidir. Bireysel alışverişlerimiz bu model kapsamındadır. Pazaryerlerini ve firmaların kendi sitelerini bu modele örnek gösterebiliriz.
C2C İş Modeli
“Consumer to Consumer” yani “Tüketiciden Tüketiciye” ürünlerin satıldığı iş modelidir. E-ticaretle bir yaygınlaşan bu modelde bireyler kullanmadığı veya kullanıp da satılabilecek durumda olan eşyalarını bazı platformlar aracılığıyla satışa çıkarabilir. Bu ürünlerde faturalandırma zorunluluğu yoktur. Sahibinden, Dolap, Tutumlu Anne, Gardrop ve Letgo bu sitelere örnek olarak gösterilebilir.